E-mailmarketing stijgt in populariteit

Steeds meer bedrijven gebruiken e-mailmarketing om hun producten aan de man te brengen. Of het nu gaat om huishoudelijke producten, energiecontracten of vakanties, je zult het steeds vaker in je mailbox tegenkomen. Bedrijven in verschillende categorieën bieden namelijk steeds meer producten aan via het internet. De website van een bedrijf is vaak de winkel waar alles verkocht wordt, en om verkeer naar deze winkel te krijgen kan e-mailmarketing een hele interessante optie zijn. Zonder verkeer op je website kun je niets verkopen, en dus gaan ondernemers op zoek naar manieren om verkeer te genereren. De laatste jaren wordt steeds vaker gekozen voor e-mailmarketing.

Consument wordt digitaler

De stijgende populariteit van e-mailmarketing heeft onder andere te maken met de veranderende manier waarop consumenten producten kopen. Waar je voorheen voor een vakantie naar het reisbureau moest en een adviseur moest laten komen om je energiecontract te laten omzetten, boek je tegenwoordig je vakantie op de website van de reisaanbieder en is energie vergelijken eenvoudig op internet te doen. Zelfs boodschappen van de supermarkt wordt steeds vaker via het internet gekocht. Vanwege deze trend moeten ondernemers dus op zoek naar manieren om website verkeer te genereren. E-mailmarketing lijkt een schot in de roos. Veel consumenten kijken dagelijks meerdere keren in hun mailbox, dus het is een zeer geschikte manier om ze te bereiken.

Strenge controles

Het is voor bedrijven echter niet meer toegestaan om zomaar alle e-mailadressen die je kent in te zetten en ze te benaderen met commerciële uitingen. Sinds de invoering van de AVG, de algemene verordening gegevensbescherming, moet een verzender officiële toestemming van de ontvanger hebben om hem of haar te benaderen met een commerciële uiting. Wanneer partijen e-mails versturen zonder toestemming, kan hier een boete op volgen. Controles hierop worden uitgevoerd door de Autoriteit Persoonsgegevens. Om de producten of diensten dus goed aan te kunnen bieden via e-mailmarketing, moet er goed gekeken worden naar wie er wel en wie er niet een mail gestuurd mag worden. Bij het opbouwen van een e-maildatabase moeten er ook velden gecreëerd worden waarin wordt aangegeven hoe en wanneer men toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van e-mails.