Waarom je als bedrijf e-mailadressen wilt verzamelen

Vandaag de dag krijgen mensen veel prikkels in de vorm van social media berichten, reclame op tv en radio, e-mails, flyers, folders enzovoorts. De aandachtspanne die iedere prikkel (lees reclameboodschap) krijgt, is daardoor niet meer zo lang als 10 jaar geleden. Bovendien is de kans dat jouw reclameboodschap wordt ‘geconsumeerd’ ook flink afgenomen, doordat de mensen tegenwoordig reclame filteren en veel boodschappen niet eens meer lezen! Maar als eigenaar van een bedrijf of marketingverantwoordelijke is het zaak om toch met je doelgroep in contact te komen. Je moet immers omzet draaien! Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

E-mailmarketing

Het antwoord is simpel: onder andere door e-mailadressen van je (potentiële) klanten te verzamelen en een database op te bouwen die je zo nu en dan kunt e-mailen om de kans op omzet te verhogen. Een e-mailadres is namelijk een ideale manier om contact met je doelgroep op te nemen wanneer jij dat wilt. Bovendien vergroot je de kans op verkoop via e-mailmarketing. Want zeg nu zelf: hou jij bijvoorbeeld de webwinkels waar je kleding koopt nauwlettend in de gaten om te zien of ze een leuke actie hebben? Waarschijnlijk check je dat niet iedere week en zou je het fijn vinden als je een bericht krijgt als er een leuke actie is nietwaar? Dan ga je toch even kijken en is de kans dat je wat koopt zeker aanwezig!

Hoe bouw je een e-mailadressenbestand op?

Ook nu een simpel antwoord: door te bedenken wat je doelgroep graag van je zou willen hebben, dat jij kunt geven en dat niet teveel geld kost. Dat kan een kortingsvoucher van 10% zijn, maar als je een dienst of complex product levert kan het ook bijvoorbeeld een informatiebrochure zijn of een White paper met waardevolle tips en informatie waar je doelgroep graag hun e-mailadres voor weggeeft. Waar het omgaat, is dat je uitprobeert wat werkt en variatie in de weggevers aanbrengt. Op die manier vergroot je de kans dat je meer bezoekers prikkelt en kom je er vanzelf achter wat wel en niet werkt.

Andere vormen van marketing

Nu is e-mailmarketing natuurlijk niet de enige vorm van marketing die je kunt inzetten om nieuwe leads en klanten te krijgen. Zo is zoekmachine optimalisatie bijvoorbeeld ook een prima manier om structureel onder de aandacht van je doelgroep te komen als ze op zoek zijn naar datgene dat jij kunt leveren. Om goed vindbaar te worden in de zoekmachines, is het onder andere belangrijk dat je zogenaamde SEO teksten op je website zet. Bureaus zoals Result Internetmarketing uit Alphen aan den Rijn kunnen dergelijke teksten voor je schrijven.

Een SEO tekst is een op zoekwoorden geoptimaliseerde websitetekst. Door een dergelijke tekst wordt de kans groter dat als jouw doelgroep in een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) een zoekwoord intypt dat met jouw product of dienst te maken heeft, jouw website in de zoekresultaten wordt getoond. Heel waardevol en bovendien erg fijn, want je website kan je potentiële klanten 24/7 te woord staan. Daarnaast zorgt een goed vindbare website voor meer bezoekers die ook weer verleid kunnen worden om hun e-mailadres achter te laten. Zie je? Het is de combinatie van diverse marketingvormen die voor de beste resultaten zorgt!

Online marketing uitbesteden of zelf doen?

Op die vraag kan je zelf het beste een antwoord geven. Wel is het zo dat je als ondernemer beter aan je bedrijf, dan in je bedrijf kunt werken. Zie het zo: ga je nieuwe klanten krijgen op het moment dat je jezelf achter een computer zet en aan het werk gaat? Nee, die kans is klein! natuurlijk hoef je niet alles uit te besteden en wil je bepaalde onderdelen van je marketing misschien in eigen beheer uitvoeren. In dat geval kun je ervoor kiezen om personeel aan te nemen, het werk deels zelf uit te voeren of de online marketing aan een bureau uit te besteden.

Tot slot

Hoewel dit artikel met name over online marketing gaat, is offline marketing natuurlijk ook heel interessant en kun je hier goede resultaten met behalen. Een interessant artikel over offline marketing kwamen we laatst tegen op Marketingfacts. Je kun het artikel hier lezen.