e-mail

Dit mag een bedrijf met jouw e-mail adres doen

Voor veel dingen die je op internet doet heb je tegenwoordig een e-mailadres nodig. Als je ergens een account wil aanmaken of je wil een product kopen in een bepaalde webwinkel kun je eigenlijk niet zonder een e-mailadres. Maar wat gebeurt er vervolgens met jouw e-mailadres? Er zal een bevestiging gestuurd worden van jouw aankoop bijvoorbeeld, maar daarna weet je niet zeker wat er met jouw e-mailadres gebeurt. Vandaag de dag zijn de bescherming van gegevens van consumenten steeds belangrijker. De AVG heeft er voor gezorgd dat een bedrijf voorzichtig met jouw gegevens moet omgaan, en dus ook met jouw e-mailadres.

E-mailadres gebruiken voor juiste doelen

Helaas hoor je tegenwoordig nog altijd klachten van consumenten die niet blij zijn met wat er met hun e-mailadres gebeurt. Één van de grootste ergernissen in de wereld van het internet is dat consumenten ongevraagd reclame doorgestuurd krijgen. In de regel mag een bedrijf dat jouw e-mailadres opslaat, de gegevens alleen gebruiken om met jou te mailen over zaken die te maken hebben met waarom jij het e-mailadres in eerste instantie hebt achtergelaten. Enkel wanneer jij concreet toestemming gegeven hebt om het e-mailadres ook voor andere doeleilanden, zoals het versturen van reclame-uitingen van andere partijen, mag het e-mailadres ergens anders voor gebruikt worden.

Ben bewust waar je akkoord op geeft

Het wordt consumenten aangeraden om goed in te gaten te houden waar je akkoord voor geeft op een website waar je je e-mailadres achterlaat. Als je er op gaat letten zijn er veel websites waar jij je gegevens kunt achterlaten. Dus wanneer je online een mooie vakantie gevonden hebt, eindelijk een keuze voor een goedkope energieleverancier of gewoon iets gaat kopen in een webwinkel, besef dan goed welke gegevens je achterlaat en waar je akkoord op geeft. De grote en bekende online partijen in Nederland hebben deze zaken gelukkig goed op orde. Wanneer jij geen expliciete toestemming geeft voor het ontvangen van commerciële uitingen van derden, zul je die van deze partij dus ook niet ontvangen. Als dat wel zo is, dan zijn er instanties bij wie je dit kunt melden, zoals de ACM, de Autoriteit Consument en Markt.