Offline mailen met direct mail

Hoewel we op deze website vooral berichten plaatsen die met e-mail te maken hebben, is het ook interessant om te weten dat er een effectieve manier van offline mailen is, namelijk direct mail. Simpel gezegd is direct mail meestal een bericht dat je per post verstuurd, vaak met als doel om je verkopen te verhogen. Er zijn bedrijven die zich in dit vak hebben gespecialiseerd. Bekijk hier een voorbeeld van een dergelijk bedrijf: https://www.mail-succes.nl/direct-mail-drukken-en-versturen.

De inzet van direct mailing is door de digitalisering de afgelopen jaren afgenomen. Dat blijkt ook uit programma’s zoals Google Trends waarin tussen 2013 en 2017 een duidelijke daling in populariteit is te zien. Toch kan het versturen van een mailing nog altijd heel effectief zijn, mits je weet hoe je het aanpakt. Om je hierbij op weg te helpen hebben we in dit artikel een aantal praktische tips voor je opgesomd die je direct kunt toepassen. Door er je voordeel mee!

De kern van je mailing: de boodschap

 

Een mailing kan er nog zo mooi uitzien, zonder een goede boodschap is hij weinig waard. Je zult er dus voor moeten zorgen dat je boodschap prikkelt.

Zet schaarste in

Dat kan door een aanbieding te doen die beperkt verkrijgbaar is, waardoor je inspeelt op het principe van schaarste. Je aanbod wordt in de ogen van je doelgroep dan automatisch meer waard, doordat ze het risico lopen het aanbod mis te lopen. Het is immers beperkt of tijdelijk verkrijgbaar.

Praat over problemen

Een andere manier om je boodschap voor je doelgroep interessanter te maken, is door vanuit de problemen van je doelgroep te praten. Stel, je hebt een bedrijf dat vloeren isoleert en je stuurt een mailing rond naar particulieren. Je hebt als doel  om vrijblijvend afspraken in te plannen om bij mensen langs te gaan en aansluitend een offerte aan te kunnen bieden. Een goede opening die direct de aandacht van je doelgroep grijpt, kan dan bijvoorbeeld zijn:

Heb je ook zo’n last van een koude vloer in huis en voel je dat het vlak boven je vloer tocht? Dat is niet echt comfortabel. Thuis wil je toch gewoon ontspannen en genieten zonder dat je last hebt van kou en tocht? En dat is ook mogelijk. Vloerisolatie lost deze problemen namelijk direct voor je op. Sterker nog, in de meeste gevallen is je vloer binnen 1 dag geïsoleerd, zodat jij er ’s avonds al lekker warm bij zit.

Met deze opening heb je vrijwel zeker mensen getriggerd die last hebben van een koude vloer en tocht. De kans is groot dat ze doorlezen en als de rest van je mailing ook goed is geschreven, kun je er vrijwel zeker van zijn dat je de nodige aanvragen gaat binnenkrijgen.

Het uiterlijk van je mailing

Een goede boodschap is een, maar een goede uitstraling is net zo belangrijk. Sterker nog, als de envelop van jouw mailing overduidelijk reclame uitstraalt, dan loop je het risico dat veel ontvangers je boodschap ongeopend weggooien. Kortom, het is zaak om je ontvangers nieuwsgierig te maken naar jouw boodschap.

Een van de manieren waarop je dat kunt doen, is door enveloppen met afwijkende kleuren te gebruiken. Wat ook goed werkt is als je een weggever in de envelop doet. Een hobbel in een poststuk is iets dat je ontvangers immers niet dagelijks krijgen. Dus de gedachte ‘even kijken wat dit is’ haal je waarschijnlijk zo in ze naar boven als je deze tip toepast!

Techniek en direct mailing

Hoewel direct mail vaak in de vorm van een fysiek poststuk wordt verstuurd, komt er ook een technische kant bij kijken. Het adressenbestand dat je voor je mailing gebruikt moet namelijk actueel zijn en geen dubbele adressen bevatten. Is dat niet het geval? Dan loop je het risico dat sommige ontvangers je post dubbel ontvangen of het poststuk zelfs bij de verkeerde persoon terechtkomt. Allebei zonde van je geld!

Een bedrijf dat zich in direct mail gespecialiseerd heeft kan je voorzien van kwalitatief goede adressenbestanden. Maak daar dus gebruik van als je daar zelf niet over beschikt. Ook kunnen dergelijke bedrijven je mail vaak drukken en versturen. Door de digitalisering zijn er echter steeds minder drukkerijen overgebleven. Woon je echter in de randstad, dan heb je meer keuze, bijvoorbeeld deze drukkerij uit Gouda.

Tot slot: direct mail is een prima manier om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Bovendien valt je boodschap steeds meer op, doordat veel bedrijven zich enkel focussen op online marketing. Kortom direct mail biedt kansen, grijp die kansen!