Pas jij conversie optimalisatie toe op jouw website?

Het wordt steeds belangrijker om veel verkeer, maar vooral kwalitatief verkeer naar je website te sturen. Dit kan onder andere via e-mailmarketing, maar ook andere kanalen zijn hiervoor in te zetten. Hoe meer bezoekers op je website, hoe groter de kans is dat je meer producten of diensten verkoopt via je website. Maar sta je er ooit bij stil wat al die bezoekers op jouw website doen? Stel dat je van de 1.000 bezoekers die je op de website hebt, aan 5 van hen een product verkoopt. Ben je blijf met die vijf? Of vraag je je af waarom die andere 995 niet geconverteerd zijn? Conversie optimalisatie kan je mogelijk het antwoord geven.

Analyseer je websitebezoekers

Steeds meer bedrijven kiezen er voor om een conversie specialist aan te nemen. Dit is iemand die zich bezig houdt met de bezoekers op je website, het gedrag dat zij laten zien en achterhalen hoe je het maximale uit deze bezoekers kunt. Door deze bezoekers te analyseren kun je namelijk bepalen op welk deel van de website zij voornamelijk afhaken. Zo is dit voor bijvoorbeeld energieleveranciers belangrijke informatie. Wanneer je online een energiecontract afsluit moet je meerdere stappen doorlopen. Je moet je gegevens invullen, een product kiezen, je e-mailadres achterlaten, je meterstanden doorgeven en andere keuzes maken. Voor een energieleverancier is het heel interessant om te weten wanneer en in welke stap de bezoekers met name afhaken. Als je die pijnpunten kunt vinden, kun je heel specifiek gaan optimaliseren.

Kleine en grote aanpassingen

Met de data van je bezoekers kun je gaan onderzoeken wat wel goed werkt op je website, en wat minder goed werkt. Wanneer je bezoekers massaal in een bepaalde stap van de aanmeldmodule afhaken, kun je daar gaan testen waar de optimalisatie te vinden is. Dat kunnen zowel kleine als grote aanpassingen zijn. Het kan de tekst zijn die in een button staat, maar het zou ook de hele opbouw van de pagina kunnen zijn. Een simpel voorbeeld is de tekst in een button. Misschien zijn je bezoekers erg afgeschrikt door de tekst ‘nu afsluiten’, en klinkt ‘meer informatie’ veel fijner voor je bezoekers. Er zijn verschillende tips om je conversie te verhogen, maar je komt er maar op één manier achter wat werkt voor jouw website. Meten is weten.