Mailinglijst Opbouwen

Een e-mail lijst / mailinglijst opbouwen is slechts een mogelijkheid om online een inkomen te verwerven. Het is alleen wel een methode die door veel webwinkel en blog eigenaren over het hoofd wordt gezien en dat is onterecht. Met de juiste aanpak kan het opbouwen en benutten van een mailinglijst de band tussen jouw merk of dienst en haar klanten aanzienlijk versterken. Afhankelijk van jouw doelen levert dat dan meer bezoekers, bestellingen, inschrijvingen of reacties op.

Jammer genoeg is zo’n lijst opbouwen niet zo gemakkelijk als je zou denken. Zelfs professionals slaan hier de bal wel eens mis. Zo komt het dat ze minder inkomsten krijgen dan potentieel mogelijk was.

Ik wijd dit stuk dan ook helemaal aan deze problematiek. Hier kun je in het lang en in het breed lezen hoe je zelf je eigen e-mail lijst kunt samenstellen. We geven je uiteraard ook enkele aanschouwelijke voorbeelden mee.

Hierbij is het belangrijk dat je er rekening mee houdt dat de trucs die je hier leert in feite voor professionals werden bedoeld. Het kan in het begin voorkomen dat je deze informatie allesbehalve gemakkelijk vindt. Toch is het belangrijk dat je door de zure appel heen bijt en hiermee verder gaat. Dit is namelijk makkelijker dan het op het eerste zicht lijkt. Je hoeft geen aanleg te hebben voor techniek. Dit is in feite helemaal niet moeilijk. Eens je weet hoe je dit moet aanpakken, ben je er zo mee weg.

Doorzetten en de moed niet laten zakken, is dus de eerste boodschap.

De keuze van je mail service aanbieder

Wanneer je een e-mail lijst samenstelt, dan is het uiteraard de bedoeling dat de correspondenten tot je doelpubliek behoren en dat je deze mensen met zekerheid kunt bereiken. Hiervoor heb je een gespecialiseerde mail service aanbieder nodig. Wanneer je zulk een provider gebruikt, ben je er namelijk zeker van dat je mails ook aankomen. Daarom heb je een mail service aanbieder nodig.

De mail service aanbieder is in feite een service die het mogelijk maakt dat je een lijst van e-mails kunt maken, en dat je op deze manier gericht boodschappen kunt mailen naar leden van je doelpubliek. Behalve deze service biedt een mail service provider je ook de mogelijkheid om een automatisch antwoord te versturen aan je respondenten en tegelijk ook met grote precisie statistische gegevens te verzamelen en te analyseren.

Je hebt de keuze tussen diverse mail service providers. Hieronder vind je er een aantal:

Uiteraard is deze lijst niet volledig. Er bestaan er nog veel andere. Ik beperk me hier bewust tot de bekende namen. Deze services hebben trouwens ook de meeste gebruikers.

Vele e-mail service aanbieders laten toe dat je hun diensten ongeveer 30 dagen zonder betalen kunt gebruiken. Zo kun je ontdekken welke het best bij jou past, wat je behoeften zijn op dit vlak en of je er gemakkelijk mee kunt werken.

Eens je de definitieve keuze maakte voor een e-mail service aanbieder, dan is het tijd om de instellingen ervan op bij te werken. Iedere e-mail service aanbieder biedt andere mogelijkheden. Let daarom op wanneer je hiermee aan de slag gaat.

Het is vooral belangrijk dat alle geadresseerden op je lijst aanwezig zijn. Het gaat dus om surfers die op jouw webstek belanden en nadien deel uitmaken van je e-mail lijst. Het is natuurlijk ook mogelijk om op een andere weg aan de adressen te geraken.

De e-mail lijst is noodzakelijk, omdat de leden ervan allemaal een verschillende motivatie hebben om er deel van uit te maken. Ze kunnen zich namelijk opgeven voor diverse redenen. Dat kan gaan van een nieuwsbrief, een online cursus of gratis digitale informatie in de vorm van een boek.

Eens de e-mail lijst definitief is, kun je het volgende doen:

Je website voorzien van een opt-in formulier

De geadresseerden komen op jouw e-mail lijst terecht als je een opt-in formulier in je webstek hebt ingebouwd. Zulk opt-in formulier is een prima optie om potentiële geadresseerden de kans te geven om zich in te schrijven.

De e-mail service aanbieder laat je vaak toe om een code op je website te zetten. Deze code zorgt ervoor dat het opt-in formulier opspringt. Zo krijgen geïnteresseerden de mogelijkheid om hun gegevens in te vullen. Meestal gaat het over hun naam en e-mail.

Nadat mensen deze gegevens achterlaten en ze effectief versturen door te klikken, staan ze ook echt op je mailinglist. Het is wel nodig dat ze nog eens bevestigen dat ze dit echt willen.

Een tip om een goede mail lijst op te stellen, is een give-away actie te doen op het moment dat mensen zich inschrijven. Informatie alleen is voor de meeste mensen niet genoeg. Extra mails of nieuwsbrieven zijn niet bepaald dingen waar internetgebruikers op zitten te wachten. Een buitenkans om een handig geschenk te krijgen, spreekt dan weer wel aan.

Hoe je succes kunt hebben met zo’n actie kom je verderop in deze tekst te weten.

Wanneer je de opt-in code van je mail service aanbieder hebt gekregen, is het makkelijk om deze te gebruiken op je WordPress-site. Je kunt deze kopiëren naar de plaats waar de code het best tot zijn recht komt. Een goed voorbeeld hiervan zijn de WordPress Widgets die je meestal in de rechterbovenhoek vind.

Het is belangrijk dat je opt-in formulier op een zichtbare plaats komt te staan. Je doet er echt niet goed aan om het ergens te verbergen. De bezoekers van je site moeten dit formulier onmiddellijk kunnen zien. Anders gaan mensen zich niet inschrijven voor je nieuwsbrief, omdat ze geen mogelijkheid vinden om dit te doen.

Je zult merken dat je er veel meer conversies aan zult overhouden. Wanneer je een aantrekkelijke opt-in pagina hebt, zal het percentage hiervan onmiddellijk de hoogte in gaan.

Motiveer je bezoekers om zich in te schrijven op je e-mail lijst

Ik legde het eerder al uit. Mensen moeten zich gemotiveerd voelen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Ze hebben namelijk behoefte aan meerwaarde. Wanneer ze dit gevoel hebben, zullen ze meer geneigd zijn om hun gegevens in te vullen in ruil voor jouw informatieve nieuwsbrief.

De e-mail lijst zal vlugger aangroeien, wanneer potentiële geadresseerden er iets bij te winnen hebben. Een geschenk is een goed voorbeeld hiervan.

Wie zich inschrijft voor je nieuwsbrief, ontvangt een geschenk. Een goed voorbeeld hiervan is een E-book met tips waaraan iedereen wat heeft. Dit is nuttig.

Mensen die het gratis E-book willen hebben, krijgen het opt-in formulier onmiddellijk te zien.

Zo worden mensen in de eerste plaats gemotiveerd om zich in te schrijven. Zo zijn ze bereid hun gegevens achter te laten en krijgen ze nuttige info in de plaats. Zo laat je je publiek trouwens ook zien dat je een expert in je vak bent.

Voorbeelden van nuttige geschenken zijn:

  • Een E-book zonder kosten
  • Kosteloos toegang tot een video
  • Exclusieve informatie op je site, alleen voor wie zich inschrijft
  • Een speciale buitenkans, enkel voor wie zich inschrijft.

Meestal is het geschenk een gratis E-book. Heel veel mensen bieden dit aan en het is ook iets wat jij kunt overwegen. De andere dingen in de lijst zijn ook nuttig, maar vooral het gevoel van meerwaarde is belangrijk bij mensen die een geschenk krijgen.

Trucs om je e-mail lijst nog sneller op te bouwen

Ik  heb je nu al heel veel info gegeven om je e-mail lijst samen te stellen. Nu zou je moeten weten hoe het werkt. Nu is het moment om een e-mail service aanbieder uit te kiezen. Motiveer potentiële aanmelders door middel van een geschenk. Laat de abonnees maar binnenkomen.

Je kunt echter nog meer doen. Daarom krijg je van ons nog wat extra ideeën. Zo kun je die e-mail lijst nog sneller voor elkaar krijgen.

  • Zorg ervoor dat de omslag van het e-boek aantrekkelijk is.
  • Soms zal je inschrijvingen hebben die niet bevestigd worden. Daar kun je iets aan doen door mensen nadrukkelijk te bedanken op een speciale pagina en tegelijk de volgende stappen duidelijk uit te leggen.
  • Kies voor gezellige kleuren. Groen en oranje zijn wat dat betreft toppers voor de downloadknop.
  • Beeld je in dat je op je eigen site surft. Zo zal je aantrekkelijke aanmeld knoppen als “Ja!” en “ Gratis E-Book Nu!” ontdekken.
  • Bied meerwaarde; jij bent de specialist en je bent supergoed in wat je doet.

Deze trucs zullen zeer zeker nuttig zijn om een uitstekende e-mail lijst op te stellen. Het geven van bruikbare info die meerwaarde heeft, is van het grootste belang.

De tips in dit artikel gingen allemaal over het op de juiste manier benaderen van je bezoekers via e-mail. Wil je weten wat de beste e-mail benadering is voor het binnenhalen van nieuwe (SEO) partners? Klik dan hier.

Ik wens je alvast veel geluk met een mailinglijst opbouwen!

Lees hier meer over e-mail aanmaken.

Geef een reactie